Krútiaci moment je fyzikálna veličina, ktorá opisuje schopnosť sily pôsobiť na teleso okolo osi otáčania. V kontexte automobilov krútiaci moment udáva, akú silu dokáže motor vozidla vyvinúť na otáčanie kľukového hriadeľa. Tento moment je zodpovedný za pohyb kolies a teda za samotný pohyb vozidla.
Kľukový hriadeľ je súčasťou motora v automobiloch. Kľukový hriadeľ je pripojený k piestom cez ojnice. Keď sa piesty pohybujú, pohyb je prenášaný na kľukový hriadeľ, ktorý je pripojený k prevodovke a nakoniec ku kolesám auta.
Definícia krútiaceho momentu:
Krútiaci moment (torque) sa definuje ako súčin sily a dĺžky ramena sily, kde rameno je vzdialenosť od osi otáčania po bod, v ktorom sila pôsobí.
Matematicky sa vyjadruje vzťahom:
M = F × r
kde:
Jednotky krútiaceho momentu:
Krútiaci moment sa meria v newtonmetroch (Nm), čo znamená, že jedna sila newtonu pôsobiaca na rameno dlhé jeden meter vyvolá krútiaci moment jeden newtonmeter.
Krútiaci moment v motore:
V motore vozidla je krútiaci moment výsledkom spaľovania paliva, ktoré vytvára tlak na piesty. Tento tlak tlačí piesty nadol, čím sa otáča kľukový hriadeľ a vytvára krútiaci moment, ktorý sa prenáša na kolesá cez prevodovku a hnaciu sústavu.
Vyšší krútiaci moment znamená väčšiu silu, ktorú motor dokáže vyvinúť pri otáčaní objektu, napríklad kolesa alebo hriadeľa. Krútiaci moment (moment sily) sa často meria v newtonmetroch (Nm) a vyjadruje, akú silu je možné aplikovať na objekt na určitej vzdialenosti od osi otáčania.
V praxi vyšší krútiaci moment znamená:
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že vyšší krútiaci moment poskytuje väčšiu kontrolu a výkon, najmä v situáciách, kde je potrebné prekonávať veľký odpor.
Vyšší krútiaci moment prináša niekoľko výhod vo vašom aute.
Celkovo vyšší krútiaci moment zlepšuje výkon, efektivitu a flexibilitu vozidiel, najmä pri úlohách, ktoré vyžadujú veľkú silu alebo schopnosť prekonávať odpor.
Vyšší krútiaci moment nie je vždy lepší, pretože jeho prínos závisí od použitia a špecifických potrieb vašeho auta. Existujú situácie, kde vyšší krútiaci moment prináša výhody, ale tiež aj nevýhody, ktoré je potrebné zvážiť:
Krútiaci moment elektromobilov je jedným z kľúčových faktorov, ktorý výrazne prispieva k ich výkonu a jazdným vlastnostiam. Elektromotory majú oproti tradičným spaľovacím motorom niekoľko výhod, pokiaľ ide o krútiaci moment:
Výkon motora a krútiaci moment sú dva základné pojmy v oblasti motorov a mechaniky, ktoré sú úzko prepojené, ale majú odlišné významy a vyjadrujú rôzne aspekty výkonu motora. Mnohí vodiči sa práve pri kúpe nového auta rozhodujú aj na základe výkonu a krútiaceho momentu.
Vyšší krútiaci moment znamená lepší ťah pri nižších otáčkach, čo je užitočné pri štarte, ťahaní nákladov, alebo jazde do kopca. Krútiaci moment je obzvlášť dôležitý pre vozidlá, ktoré potrebujú veľkú silu pri nízkych rýchlostiach, ako sú ťahače, terénne vozidlá alebo športové autá.
Výkon motora vyjadruje, ako rýchlo dokáže motor vykonať prácu, a meria sa v kilowattoch (kW) alebo koňských silách (HP - horsepower). Výkon je výsledkom kombinácie krútiaceho momentu a rýchlosti otáčania (otáčok za minútu, RPM). Výkon určuje maximálnu rýchlosť a zrýchlenie vozidla. Vyšší výkon znamená, že motor dokáže vyvinúť väčšiu silu pri vyšších otáčkach, čo vedie k lepšej maximálnej rýchlosti a dynamike vozidla. Výkon je dôležitý pre športové vozidlá, kde sú dôležité vysoké rýchlosti a rýchle zrýchlenie.
Oba parametre sú dôležité, ale ich význam sa líši podľa toho, aké vlastnosti od vozidla očakávate.
Zvýšenie krútiaceho momentu motora môže byť dosiahnuté rôznymi spôsobmi, závisí to však od typu motora a jeho konfigurácie. Všetko sú to zásahy do vozidla a skôr sa vykonávajú pri napr. tunigu.
Zvýšením objemu valcov motora (napríklad cez zväčšenie priemeru valcov alebo zdvihu piestov) sa zvyšuje množstvo vzduchu a paliva, ktoré môže motor spáliť v jednom cykle. Väčší objem znamená viac energie produkovanej na každý cyklus, čo vedie k vyššiemu krútiacemu momentu. Prakticky sa to dosiahne výmenou menšieho motora za motor s väčším objemom valcov.
Zmenou časovania ventilov môžete zlepšiť plnenie valcov zmesou paliva a vzduchu. To môže zvýšiť efektivitu spaľovania a zvýšiť krútiaci moment pri určitých otáčkach. Príkladom je Inštalácia nastaviteľných vačkových hriadeľov alebo variabilného časovania ventilov (VVT systémy).
Turbodúchadlo alebo kompresor zvyšuje množstvo vzduchu, ktoré je tlačené do motora, čo umožňuje spáliť viac paliva a tým zvýšiť výkon a krútiaci moment. Toto zvyšuje krútiaci moment najmä pri nízkych a stredných otáčkach.
Zvýšením kompresného pomeru motora (pomer medzi objemom valca a spaľovacej komory pri zatvorenom ventile) sa zvyšuje účinnosť spaľovania paliva. Vyšší kompresný pomer môže produkovať väčší krútiaci moment, ale vyžaduje kvalitnejšie palivo, aby sa predišlo detonačnému spaľovaniu (klepaniu motora).
Zlepšenie prúdenia vzduchu do motora a výfuku z neho môže zvýšiť efektivitu spaľovania, čo môže zvýšiť krútiaci moment. To zahŕňa inštaláciu lepších sacích potrubí, výfukových systémov a vzduchových filtrov. Najčastejšie môžete inštalovať športové nasávanie vzduchu, ladený výfukový systém alebo zväčšiť priemer výfukového potrubia.
Zmena softvéru riadiacej jednotky motora môže optimalizovať zapaľovanie, časovanie ventilov a množstvo vstrekovaného paliva tak, aby sa zvýšil krútiaci moment pri rôznych otáčkach. Toto je relatívne jednoduchý spôsob, ako zvýšiť výkon bez fyzických úprav motora.
Použitie ľahších komponentov, ako sú kľukový hriadeľ, piesty a ojnice, môže znížiť vnútorné straty a zlepšiť efektivitu motora. To môže zvýšiť krútiaci moment, pretože motor môže otáčať rýchlejšie a efektívnejšie.
Zmenou prevodového pomeru v prevodovke alebo diferenciáli môžete získať väčší krútiaci moment na kolesách, aj keď na úkor maximálnej rýchlosti. Toto je bežná úprava pri terénnych vozidlách alebo ťahačoch.
Zvýšenie krútiaceho momentu vyžaduje starostlivé zváženie a často kombináciu viacerých metód, v závislosti od toho, čo chcete dosiahnuť a aké sú možnosti vášho motora. Pri akýchkoľvek úpravách je však dôležité zabezpečiť, aby bol motor správne naladený a prispôsobený novým parametrom, aby sa predišlo problémom so spoľahlivosťou alebo zvýšením opotrebenia.
Krútiaci moment je kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvňuje výkon a dynamiku každého vozidla. Jeho hodnota nám prezrádza, ako efektívne dokáže motor prenášať silu na kolesá a tým ovplyvňovať akceleráciu a ťažnú silu vozidla. Správne pochopenie a využitie krútiaceho momentu umožňuje vodičom lepšie ovládať svoje vozidlo v rôznych jazdných podmienkach, či už ide o dynamickú jazdu na diaľnici alebo prekonávanie náročných terénnych prekážok. V konečnom dôsledku je to práve krútiaci moment, ktorý v značnej miere určuje zážitok z jazdy a schopnosti vozidla zvládať rozličné výzvy na ceste.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies