Najdlhší most na Slovensku

Najdlhší most na Slovensku

Mosty sú jedným z najpôsobivejších výdobytkov modernej civilizácie, ktoré spájajú mestá, rieky a štáty. Na internete sa často stretávame s neaktuálnymi alebo rozporuplnými informáciami o tom, ktorý most na Slovensku je najdlhší. Tento chaos môže zmiasť nielen milovníkov architektúry, ale aj cestovateľov či odborníkov. Preto sme sa rozhodli priniesť vám najaktuálnejšie informácie o tom, ktorý diaľničný most aktuálne drží rekord, a ktorý sa chystá prevziať štafetu.

TOP 10+1 najdlhších mostov na Slovensku

Najdlhšie diaľničné mosty na Slovensku

  • Most na úseku R2 Kriváň - Mýtna (čoskoro najdlhší most /estakáda na SLovensku) - 3 dlhé estakády - estakáda 209-01 dĺžka 2602 m. Druhá estakáda 209-02 1943 m a tretia estakáda 210-00 1618. Hlavná estakáda v údolí Krivánskeho potoka 209-01 a 209-02 bude dlhá približne 4374 metrov.
  • Lužný most je diaľničný most cez Dunaj v Bratislave, súčasťou diaľničného obchvatu D4. Dĺžka mosta je 2939 metrov vďaka čomu je aktuálne najdlhším diaľničným mostom na Slovensku.
  • Estakáda Hričovský kanál - estakáda na diaľnici D1,  2081 m je druhým najdlhším mostom na území Slovenska. 
  • Most cez Vážsku vodnú nádrž Hričov - na západnom okraji mesta Žilina, ľavý most je dlhý 1500,94 m, pravý 1488,38 m. 
  • Viadukt Podtureň - s dĺžkou 1035 metrov je jedným z najdlhších cestných mostov na Slovensku. Nachádza sa na diaľnici D1 na úseku Liptovský Ján - Liptovský Hrádok.
  • Estakáda Považská Bystrica - mestská diaľničná estakáda, ktorá prechádza priamo mestom Považská Bystrica, dĺžka 968,73 m
  • Most cez údolie Hosťovského potoka - 960 m.
  • Estakáda Podzávoz - je diaľničný most na diaľnici D3, s celkovou dĺžkou 832 m.
  • Most Čadečka - diaľničný most na diaľnici D3, dĺžka 690 m.
  • Prístavný most - je dlhý 599,4 m. Nachádza sa na ňom aj chodník pre peších, cyklistický pruh, vodovodné, plynovodné a ďalšie vedenia.
  • Most Valy - diaľničný most nachádzajúci sa na diaľnici D3 v okrese Čadca, dlhý 591 metrov

Čo je estakáda?

Estakáda je cestná stavba podobná mostu. Je to komunikačné teleso postavené na stĺpoch, ktoré sa na rozdiel od mosta stavia na miestach, kde by vzhľadom na povahu terénu bolo nemožné alebo príliš nákladné stavať komunikáciu po zemi.

Lužný most - diaľničný most cez Dunaj, aktuálne najdlhší most na Slovensku 

Lužný most, ktorý je súčasťou diaľničného obchvatu D4 v Bratislave, sa v posledných rokoch stal novým rekordérom medzi slovenskými mostami. S dĺžkou 2 939 metrov výrazne prekonal doterajšieho rekordéra a jednoznačne sa zaradil na pozíciu najdlhšieho mosta na Slovensku.

Lužný most dlhú dobu považovaný za najdlhší most na Slovensku, čoskoro o túto pozíciu príde a nový najdlhší diaľničný most na slovensku bude most na úseku R2 Kriváň - Mýtna, ktorý je v súčasnosti vo výstavbe a po dokončení výrazne prekoná dĺžku Lužného mosta. S celkovou dĺžkou 4374 metrov sa stane novým rekordérom. Táto impozantná estakáda je súčasťou rozsiahlej rekonštrukcie rýchlostnej cesty R2 a výrazne zlepší dopravné spojenie v tejto oblasti.

História výstavby 

Lužný most, významná súčasť diaľnice D4 a obchvatu Bratislavy, patrí medzi najmodernejšie mostné stavby na Slovensku. Tu je stručná história jeho výstavby:

  • Výstavba (2018 – 2021): stavebné práce začali v roku 2018.
  • Otvorenie (2021): po troch rokoch výstavby bol most dokončený a uvedený do prevádzky v roku 2021.

Technické parametre mosta

Hlavné technické parametre Lužného mosta:

  • Dĺžka: 2 939 metrov
  • Šírka: 35 metrov
  • Plocha mostovky: približne 100 000 m²
  • Konštrukčný typ: komorový trámový most z predpätého betónu
  • Počet polí: viacero polí s rôznymi rozpätím, vrátane hlavného rozpätia cez Dunaj s dĺžkou 170 metrov
  • Výška mostovky nad hladinou Dunaja: približne 20 metrov v najvyššom bode
  • Založenie pilierov: hlavné piliere v koryte Dunaja sú založené na pilótových základoch s priemerom 1,8 metra a dĺžkou 35 až 40 metrov

Most bol navrhnutý spoločnosťou Dopravoprojekt v spolupráci s Torroja Ing. a BGG Consult. Výstavba sa začala v roku 2018 a bola ukončená v roku 2021. Pri výstavbe sa použila technológia výsuvnej skruže, čo umožnilo efektívnu realizáciu betónovej konštrukcie.

Lužný most je významnou súčasťou bratislavského dopravného systému, pretože spája mestské časti na oboch brehoch Dunaja a odľahčuje dopravu v centre mesta. Okrem automobilovej dopravy je most vybavený aj chodníkmi pre peších a cyklistov, čím podporuje udržateľné formy dopravy.

Názov "Lužný most" bol vybraný na základe verejnej ankety Ministerstva dopravy v lete 2020, kde získal viac ako 50 000 hlasov. Názov odkazuje na vzácne územie lužných lesov v okolí Dunaja.

Most bol uvedený do prevádzky 26. septembra 2021 a odvtedy slúži ako kľúčová dopravná tepna v rámci bratislavského obchvatu.

Konštrukčné aspekty

  • Materiály: nosná konštrukcia mosta je vyrobená z dodatočne predpätého betónu, čo zvyšuje jeho pevnosť a trvanlivosť. Pri výstavbe bolo použité značné množstvo materiálov, viac ako 110 000 m³ betónu, 40 000 ton výstuže a 4 000 ton predpätej ocele.
  • Dizajn: Lužný most pozostáva zo štyroch po sebe nasledujúcich viaduktov s celkovou dĺžkou 2 932 metrov: západná estakáda (782 m), most cez veslársku dráhu (470 m), hlavný most cez Dunaj (430 m) a východná estakáda. Nosná konštrukcia je navrhnutá ako spojitá, dodatočne predpätá betónová konštrukcia s komorovým prierezom.
  • Nosnosť: most je navrhnutý tak, aby denne zvládol približne 35 000 vozidiel v oboch smeroch, vrátane vysokého podielu nákladnej dopravy.

Environmentálne opatrenia

Pri výstavbe Lužného mosta sa kládol dôraz na minimalizáciu vplyvu na okolité lužné lesy a ekosystémy v okolí Dunaja. Názov "Lužný most" odkazuje na vzácne lužné lesy v okolí, ktoré sú porovnávané s Amazonským pralesom pre svoju biodiverzitu. 

Most je vybavený lávkami pre cyklistov a chodcov, čo podporuje udržateľné formy dopravy a umožňuje verejnosti vychutnať si panoramatické výhľady na Dunaj a okolité lužné lesy. 

Tieto konštrukčné a environmentálne aspekty robia z Lužného mosta nielen dôležitú dopravnú tepnu, ale aj príklad harmonického spojenia moderného inžinierstva s ochranou prírodného dedičstva.

Význam pre dopravu a ekonomiku

Jeho význam pre dopravu a ekonomiku je mnohostranný:

  • Odľahčenie dopravy v Bratislave: pred otvorením Lužného mosta bola bratislavská dopravná infraštruktúra, najmä Prístavný most, vystavená vysokému dopravnému zaťaženiu. Lužný most, ako súčasť obchvatu D4, poskytuje alternatívnu trasu pre tranzitnú dopravu, čím znižuje preťaženie mestských komunikácií a zlepšuje plynulosť dopravy v hlavnom meste. 
  • Zlepšenie regionálnej prepojenosti: most spája mestskú časť Petržalka s rýchlostnou cestou R7, ktorá vedie smerom na juhovýchod Slovenska. Tým sa zlepšuje dopravné spojenie medzi Bratislavou a južnými regiónmi, čo podporuje mobilitu obyvateľstva a efektívnejší presun tovarov. 
  • Ekonomické prínosy: zlepšená dopravná infraštruktúra prispieva k ekonomickému rozvoju regiónu. Efektívnejšie dopravné spojenia znižujú náklady na prepravu, podporujú obchodné aktivity a môžu prilákať nové investície. Lužný most tak zohráva dôležitú úlohu v posilňovaní hospodárskeho potenciálu Bratislavy a priľahlých oblastí.
  • Podpora udržateľnej dopravy: most je vybavený lávkami pre cyklistov a chodcov, čo podporuje alternatívne a ekologické formy dopravy. Tým sa zvyšuje dostupnosť pre nemotoristov a prispieva sa k znižovaniu emisií z dopravy.

Celkovo Lužný most predstavuje významný prínos pre dopravnú infraštruktúru a ekonomiku Bratislavy a celého Slovenska, zlepšujúc kvalitu života obyvateľov a podporujúc udržateľný rozvoj regiónu.

Bezpečnostné opatrenia

Bezpečnostné opatrenia na Lužnom moste:

  • Záťažové skúšky: pred uvedením do prevádzky prešiel most dôkladnými záťažovými testami, aby sa overila jeho nosnosť a stabilita. 
  • Osvetlenie: časť mosta je osvetlená približne 500 metrov od petržalskej strany, vrátane chodníkov pre peších a cyklistov. Zvyšná časť mosta nie je osvetlená kvôli ochrane hniezdiaceho vtáctva. Aktuálne sa pracuje na riešeniach, ako je inštalácia solárnych svietiacich bodov vo vozovke, aby sa zabezpečilo osvetlenie cyklistickej cesty bez negatívneho vplyvu na životné prostredie. 
  • Cyklistické a pešie chodníky: most je vybavený chodníkmi pre cyklistov a chodcov po oboch stranách, čo umožňuje bezpečný presun nemotoristických účastníkov premávky ponad Dunaj.

Tieto opatrenia prispievajú k bezpečnosti všetkých účastníkov premávky a zároveň zohľadňujú ochranu životného prostredia v okolí Lužného mosta.

Monitorovanie

Moderné technológie umožňujú nepretržité sledovanie rôznych parametrov mostných konštrukcií:

  • Náklony a posuny: snímače zaznamenávajú aj najmenšie zmeny v polohe konštrukcie, čo pomáha identifikovať potenciálne problémy.
  • Zrýchlenia: meranie vibrácií a dynamických reakcií mosta na zaťaženie umožňuje hodnotiť jeho odozvu na dopravné a environmentálne vplyvy.
  • Teplota a vlhkosť: sledovanie týchto parametrov je dôležité pre pochopenie ich vplyvu na materiály a celkovú stabilitu mosta.

Tieto údaje sa zhromažďujú a analyzujú prostredníctvom online portálov, čo umožňuje rýchlu reakciu na akékoľvek odchýlky od normálu.

Hoci konkrétne detaily o monitorovacom systéme Lužného mosta nie sú verejne dostupné, je pravdepodobné, že využíva moderné technológie na sledovanie svojho technického stavu, podobne ako iné významné mostné konštrukcie na Slovensku.

Budúcnosť najdlhšieho mosta na Slovensku

V súčasnosti je najdlhším mostom na Slovensku Lužný most v Bratislave s dĺžkou 2 939 metrov. Tento rekord však čoskoro prekoná nová estakáda na úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, ktorá bude po dokončení najdlhšou na Slovensku.

Technické parametre estakády:

  • Dĺžka: 4 374 metrov 
  • Výška nad terénom: 15 až 45 metrov 
  • Lokalita: údolie Krivánskeho potoka, medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria

Výstavba estakády sa začala v roku 2021. Pôvodný plán počítal s dokončením na jar 2024, avšak v súčasnosti má stavba viac ako ročné meškanie.

Po dokončení estakády a celého úseku R2 Kriváň – Mýtna získajú motoristi bezpečné diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec, s výnimkou úseku Zvolen, západ – Zvolen, východ. Moderná štvorprúdová cesta odľahčí tranzitnú dopravu v okolitých obciach a zlepší plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky v regióne. Po dokončení sa estakáda na úseku R2 Kriváň – Mýtna stane najdlhším mostom na Slovensku, čím prekoná dĺžku Lužného mosta v Bratislave. Tento projekt predstavuje významný krok v rozvoji dopravnej infraštruktúry krajiny a prispeje k zlepšeniu regionálnej prepojenosti a ekonomického rozvoja.

Záver

Lužný most, otvorený v septembri 2021, je v súčasnosti najdlhším mostom na Slovensku s dĺžkou 2 939 metrov. Jeho význam spočíva v odľahčení dopravy v Bratislave a zlepšení regionálnej prepojenosti.

V blízkej budúcnosti sa očakáva dokončenie estakády na úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, ktorá s plánovanou dĺžkou 4 374 metrov prekoná Lužný most a stane sa najdlhším mostom na Slovensku. Predpokladaný termín dokončenia je koniec roka 2024. Tieto projekty predstavujú významný krok v rozvoji dopravnej infraštruktúry Slovenska, prispievajú k zlepšeniu plynulosti dopravy a podporujú ekonomický rozvoj regiónov.

 

Ocenenia

FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.

Peugeot
PEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBerlínPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBarcelonaPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSSlovensko
Opel
Opel najvyšší nárast predaja a trhového podielu v ČR a SR za rok 2016C&S
2016
Opel Dealer roku 2015 a 2018Díler roku
2015, 2018
Opel najvyšší nárast objednáviek za rok 2016C&S
2016
Opel najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov za rok 2016C&S
2016
Opel najväčší predaj v SR za rok 2017C&S
2017
FINAL-CD
Superbrands Slovakia 2023Superbrands
2023
Superbrands Slovakia 2022Superbrands
2022
Superbrands Slovakia 2021Superbrands
2021

Zlepšujeme sa pre vás aj naďalej

Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor

Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies
Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Dodatočné súbory cookies používame na vykonávanie analýz používania webových stránok a na kontrolu účinnosti marketingových opatrení. Súhlas s používaním súborov cookies vyjadríte kliknutím na tlačidlo "Súhlasím". Viac informácií
xxs
xs
s
m
l
xl