Dizajn z pera Thomasa Ingenlatha dokázal dokonale zvýraznil „švédsku povahu“ tejto značky. Volvo v tom čase pomerne zásadne zmenilo svoju filozofiu. Podpísala sa pod to predovšetkým úplne nová platforma ako aj filozofia nových pohonných jednotiek. Všetky spomenuté prvky spolu s neustále napredujúcimi bezpečnostnými technológiami si v rámci generačnej obmeny postupne osvojili aj ďalší členovia rodiny. Najnovší prírastok v tomto smere predstavuje elegantnejší súrodenec ikonického kombi V60, teda luxusne ladená limuzína Volvo S60, ktorú sme podrobili nášmu redakčnému testu.
Nové Volvo S60 vo výkonnej zážihovej verzii T5 prepĺňaným 2-litrom o výkone 250 koní, skombinovaný s 8-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbave R-Design, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD premium, autorizovaný predajca vozidiel Volvo.
Rýchle fakty:
V histórii automobilky Volvo majú mimoriadne silnú tradíciu predovšetkým kombi modely s prívlastkom V. Švédi ale našťastie myslia aj na priaznivcov elegantnejších línii. Vo väčšine prípadov preti ponúkajú ako alternatívu ku kombi aj klasické limuzíny s prívlastkom S. Aktuálnou vstupnou branou do sveta Volvo je v tomto ponímaní model S60. Jeho história sa predstavením prvej generácie začala písať už v roku 2000. Aktuálne automobilka ponúka už tretie pokračovanie modelu S60. Novinka bola oficiálne predstavený koncom roka 2018 a v slovenských showroomoch sa novinka objavila, v priebehu minulého roka.
Aj model Volvo S60, je podobne väčšina súrodencov, postavený na modernom technickom základe s označením SPA. Nová platforma sa vďaka priečnemu uloženiu motora už spolieha len na 4-valce, čo pri testovanom modeli rozhodne nepovažujem za žiadny problém. Medzigeneračne nižší objem ako aj „chýbajúce valce“ výrobca nahrádza a kompenzuje nielen prepĺňaním a aj elektrifikáciou v podobe výkonných plug-in hybridných verzii. Okrem toho je nová platforma výrazne ľahšia a citeľne tuhšia. A to sa vo finále v pozitívnej miere premietlo aj do ešte vyššieho bezpečnostného štandardu.
Elegantná limuzína Volvo S60 je súrodencom praktického kombi V60
Okrem typu karosérie predstavuje najzásadnejší rozdiel medzi sedanom Volvo S60 a súrodeneckým kombi Volvo V60 paleta dostupných motorizácii. Limuzína sa v tomto prípade spolieha len na benzínové pohonné jednotky, ktoré sú v špičkových verziách skombinované s hybridnou technikou. Naopak, pri priestrannejšom súrodencovi okrem spomenutého ešte stále existuje aj naftová alternatíva. V konečnom dôsledku sú to ale práve zážihové motorizácie, ktoré dodávajú športovo ladenému sedanu tu „správnu a nefalšovanú atmosféru.“
Základom je v tomto prípade verzia T4 s benzínovým 2-litrom o výkone 190 koní. Výkonovú špičku medzi nehybridnými pohonnými jednotkami potom predstavuje testovaný model T5, pozostávajúci s identického zážihového 2-litra vyladeného na výkon 250 koní. Identická motorizácia je okrem základného prevedenia s pohonom prednej nápravy k dispozícii už aj s pohonom všetkých kolies (T5 AWD). Nielen výkonovú ale aj technologickú špičku nakoniec reprezentuje špičková plug-in hybridná benzínová verzia T8 eAWD, ktorá ponúka kombinovaný výkon až 390 koní. Benzínového 2-litru prepĺňanému turbodúchadlom a kompresorom v tomto prípade vypomáhajú hneď 2 elektromotory. Štandardom pri všetkých vyššie spomenutých motorizácii je za každých okolností 8-st. automat klasickej konštrukcie.
Testovaná verzia T5 disponuje prepĺňaným benzínovým 2-litrom s výkonom 250 koní
Časy keď boli modely značky Volvo po vzhľadovej stránke prakticky len „nudné a hranaté krabice“ sú našťastie už dávno preč. Určitým paradoxom je, že aktuálny atraktívny dizajnový jazyk značky Volvo v sebe dokonale odráža povestnú severskú eleganciu. Základnými vizuálnymi proporciami sa nový model S60 do značnej miery inšpiroval u svojho väčšieho súrodenca, ktorým je model S90. V kompaktnejšom balení ale vo finále nový dizajnový jazyk pôsobí oveľa atletickejším dojmom. Vizuálnu dynamiku pri testovanom kúsku v nemalej miere znásobuje aj výbava R-Design. Tá okrem športovo ladených detailov prichádza aj s o 12 mm zníženou svetlou výškou. Z môjho pohľadu je práve testovaná novinka zároveň najkrajším súčasným modelom značky Volvo! Severskú náturu v prípade testovaného kúsku dokonale vystihuje aj atraktívna sivá metalíza s prívlastkom Osmium Grey.
Predným partiám aj v tomto prípade dominuje typický tvarovaná maska chladiča s výrazným fabrickým logom. Športový nádych umocňuje dynamický predný nárazník. Medzi tradičné dizajnové prvky nových modelov Volvo sa radia aj úzke predné svetlomety s motívom Thorovho kladiva. Adaptívna full LED technológia sa za tmy vyznačuje špičkovým svetelným účinkom. V praxi som veľmi ocenil skoršiu aktiváciu diaľkových svetiel, ktorá je v automatickom režime k dispozícii už aj pri nižších rýchlostiach.
Nové Volvo S60 je po dizajnovej stránke mimoriadne atraktívne, dynamický potenciál ešte násobí výbava R-Design
Pri pohľade z profilu, tu púta pozornosť tradične elegantná „sedanoidná“ silueta karosérie s pomerne dlhou prednou kapotou. Vizuálny efekt okrem čiernych doplnkov z balíku R-Design podčiarkujú aj elegantné kolesa, ktoré v prípade testovaného modelu disponovali adekvátnym priemerom 18 palcov.
Športový duch testovaného modelu vyniká aj pri pohľade zozadu. Dominantné koncové svetla s originálnym svetelným podpisom sa aj v tomto prípade inšpirovali modelom Volvo S90. Pri menšom súrodencovi zdobí veko batožinového priestoru efektná odrhová hrana, ktorá po vizuálnej stránke odkazuje na decentný náznak spojleru. Na rozdiel od väčšieho brata, vypĺňa “prázdny” priestor na veku kufra okrem označenia výrobcu v aj modul s evidenčným číslom. Dynamický potenciál verzie R-Design násobí nielen nielen optický široká stavba vozidla ale ale aj “svalnatý” nárazník. Jeho dominantou sú nielen efektné ale aj reálne funkčné koncovky výfukového systému, ktoré vizuálne vzájomne prepája čierna linka s náznakom difúzora.
Zadným partiám dominuje dvojica reálne funkčných koncoviek výfukového systému.
Interiéru testovaného modelu dominuje po emočnej stránke povestná švédska útulnosť kontraste skombinovaná s typickým severským chladnom. Pracovisko vodiča aj v prípade modelu S60 kopíruje už zaužívané zvyklosti, s ktorými sa je možné stretnúť aj pri ostatných nových modeloch s logom Volvo. Menšia miera rozlišovacej originality medzi jednotlivými modelmi tu je vykompenzovaná použitím špičkových materiálov, ako ah ich prakticky bezchybným dielenským opracovaním. Od “Švéda” by sa v tomto smere mohli pokojne inšpirovať v tomto smere dokonca aj niektorí prémiovi konkurenti! V interiéri “Made in Volvo” totiž pôsobí napríklad stvárnenie obkladového materiálu z ušľachtilého kovu, skutočne dôveryhodným dojmom.
Pre dizajn a stvárnenie palubnej dosky sa príznačný dokonale minimalistický dojem. Volvo v tomto prípade vsádza na minimálny počet klasických ovládacích prvkov reprezentovanými tradičnými tlačidlami alebo prepínačmi. Veľké množstvo ovládacích modulov sa v ďalšom kroku logicky „upratalo“ do vkusného dotykového modulu zapracovaného priamo do palubnej dosky.
Palubná doska v modeli Volvo S60 s minimalistickým dizajnom sa vyznačuje špičkovými materiálny
Na moderné trendy reflektuje aj na prvý pohľad menej nápadný prístrojový panel. Aj vo Švédsku už vsádzajú na jeho “full” grafickú verziu. Vodič si v rámci nastavenia môže zvoliť niektorý zo štyroch dizajnových svetov. V každom z nich ide ide tak trochu paradoxne o imitáciu klasických budíkov. Celkové možno grafické rozdiely medzi jednotlivými módmi považovať za minimálne. Striktne dané sú rovnako možnosti prispôsobenia centrálnej plochy medzi budíkmi,kde môže byť vyobrazená napríklad mapa. Toto riešenie bude vyhovovať skôr konzervatívnejšie orientovaným vodičom. Mimoriadna spokojnosť naopak panuje pri hodnotení celkovou prehľadnosti s dôležitými údajmi palubného počítača vyobrazenými v spodnej časti prístrojového panela.
Z klasických hardwarových ovládačov si nové Volvo S60 na palubnej doske zachovalo prakticky len to najnutnejšie. Sem sa radí základne ovládanie audia, „výstražný trojuholník“ alebo rýchla funkcia „rozmrazovania“ čelného skla resp. zadného okna. Ďalšie dôležité ovládacie prvky dostali vyslovene autentické stvárnenie. Do tejto kategórie sa raní efektné efektné štartovanie motora alebo originálny volič určený pre zmenu jazdných režimov.
V interiéri pútajú pozornosť aj mnohé prepracované detaily
Všetky ostatné funkcie vozidla sa už ovládajú prostredníctvom 9 palcového vertikálne orientovaného dotykového displeja. Volvo sa v tomto prípade pokúsilo celkovú intuitívnosť priblížiť k čo najväčšej dokonalosti. A Švédom sa to v prípade v prípade rozhrania Sensus Connect v mojich očiach takmer na 100% aj reálne podarilo. Špičková grafika ako aj odozva na dotyk sa danej triede vozidiel očakávajú už podvedome. Základná intuitívnosť systému je do značnej miery inšpirovaná logikou mobilných smart zariadení. Po krátkom úvodnom oboznámení sa tu z môjho pohľadu aj preto dokáže bez problémov orientovať drvivá väčšina vodičov. Z často používaných funkcií, ako je napríklad de-aktivácia systému štart/stop, sa čase stáva akási podvedomá rutina. Subjektívne sa mi počas jazdy prstom ťažšie „triafalo“ len do číselnej stupnice slúžiacej na reguláciu teploty klimatizačného modulu.
Tradičnou estetickou nevýhodou dotykového modulu je aj v tomto prípade náchylnosť na viditeľné stopy po nechcených odtlačkoch prstov. Volvo aj tento neduh rieši jednoducho a zároveň geniálne. Súčasťou výbavy vozidla je totiž aj originálnej “handrička” určenej práve na čistenie displeja. Zmysel pre detail sa prejavil napríklad aj pri vnútornom osvetlení v podobe tradičných „čítacích lampičiek“. Ich svetelná intenzita sa dá totiž regulovať. Naopak, vyslovene na “wow efekt” útočí akýsi podvedomí punc kvality v podobe vlajky Švédskeho kráľovstva zdobiacej sedadlo predného spolujazdca. Z praktickej stránky mi v tejto triede vozidiel tak chýbal len box určený na odloženie väčšieho smartphonu obohatený o funkciu bezdrôtového nabíjania.
Dotykové rozhranie prekvapuje svojou celkovou intuitívnosťou
Športový charakter testovaného S60 vo výbave R-Design umocňuje aj posed za volantom. Praktický dokonalé športovo-komfortné predné sedadlá disponujú nielen širokou škálou elektrického nastavenia ale aj optimálnym bočným vedením v priestore sedáku i operadla. Pozícia za volantom môže byt v prípade osobnej preferencie vodiča zároveň až prekvapivo nízka.
Vzhľadom na príslušnosť k danému ponúka až nečakané priestorové hody aj druhy rad sedadiel. V modeli Volvo S60 sa za seba dokážu pohodlne ako aj s určitou priestorovou rezervou usadiť aj osoby s výškou 180 cm. Už na pohľad výrazný centrálny tunel slúži na potencionálne uloženie kardanu pri verziách s pohonom všetkých kolies alebo komponentom hybridnej technológie.
Predné sedadlá v modeli Volvo S60 sú dostatočne komfortné ale zároveň aj športové
Štýlová karoséria typu sedan po praktickej stránke tradične najviac dopláca na limitujúci nakladací otvor cez ktorý neprejdu nadrozmerné predmety. Batožinový priestor v prípade testovaného modelu ale disponuje solidnou prepravnou kapacitu na úrovni 392 litrov. V prípade absencie dojazdovej rezervnej pneumatiky, umiestnenej pod úrovňou podlahy, môže kufor ponúknuť dokonca až 442 litrov. Ako racionálnejšie riešenie sa mi ale v tomto prípade určite javí voľba rezervnej pneumatiky. Z praktickej stránky je nutne vyzdvihnúť prekrytý mechanizmus pántov batožinového veka, ktoré tak nezasahujú do priestoru pre batožinu. Poteší aj prítomnosť praktického otvoru slúžiaceho na prepravu lyží či iných dlhých predmetov. Pri danej cenovke naopak čiastočne zamrzí absencia elektronického zatvárania veka batožinového priestoru.
Testovaný exemplár v špičkovej výbave R-Design naopak už v štandarde ponúka výbavové prvky ako: športové kožené čalúnenie či efektne čierny strop. Za príplatok si testovaný kus polepšil aj o vyhrievanie predných sedadiel, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, pokročili adaptívny tempomat s funkciou Pilot assist alebo prémiové audio Harman/Kardon. Už v úplnom základe ale možno pri modeli Volvo S60 je počítať s väčšinou bezpečnostných prvkov, bezkľúčovým štartovaním, automatickou 2-zónovou klimatizáciu, dažďovým a svetelným senzorom, full LED svetlami alebo s rozhraním Sensus Connect.
Priestor v druhom rade je príjemným prekvapením
Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že rýchlosť a bezpečnosť principiálne vzájomne vylučujú, tak Volvo S60 T5 R-Design predstavuje ukážkovú výnimku. Testovaný exemplár na jednej strane disponuje už pomerne výkonným motorom, nad ktorým ale na strane druhej stále bdie “anjel strážny” v podobe záplavy prvkov aktívnej či pasívnej bezpečnosti. Takáto kombinácia vytvára vo finále mimoriadne atraktívny kokteil.
Inými slovami, najnovší člen rodiny Volvo dokáže byť v praxi vozidlom viacerých tvary. Sériovo znížený podvozok je vo výbave R-Design reálne skôr športovo tvrdý ako komfortný. Bežné nerovnosti našich ciest ale samozrejme dokáže model S60 na 18 palcových kolesách s prehľadom odfiltrovať. Naopak, väčšie prepadliny či diery mu už nie sú veľmi po chuti. Talent a vyladenie podvozka sa tak naplno prejaví na kvalitnom cestnom povrchu plnom zákrut. Aj pri zážitkovom móde jazdy ponúka model S60 skvelý kontakt s vozovkou a hraničných situáciach ostáva veľmi dlho neutrálnym. Prirodzená nedotáčavosť sa reálne prejavuje neskôr ako ju vodič podvedome očakáva. V sumári tu možno pokojne konštatovať, že k prirodzeným limitom pohonu prednej nápravy sa väčšina „bežných“ vodičov priblíži len veľmi zriedka.
Pohľad do batožinový priestor v modeli Volvo S60
Šoférsku atmosféru dotvára aj až prekvapivo tuhé, no zároveň optimálne strmé riadenie. Posádka si vďaka vynikajúcemu odhlučneniu interiéru pri bežnej jazde užíva nielen príkladnú akustickú pohodu ale doslova až akúsi návykovú odosobnenú od okolitého sveta mimo vozidla. Optimálna akustika v kabíne pritom pretrváva aj pri vyššom rýchlostnom tempe. Model S60 dokáže takto účinne zároveň maskovať aj reálnu rýchlosť vozidlá, ktorá tak dokáže v momente vyskočiť až do zakázaných hodnôt.
Vynikajúco odizolovaný je aj benzínový 2-liter pod prednou kapotou. Posádke vozidla dáva o sebe vedieť pomerne autentickým zvukovým prejavom prakticky až v spektre otáčok v druhej polovici stupnice otáčkomera. Výkon 250 konských je pre športovo ladený sedan tak akurát. K celkovej dynamike prispieva aj špičková súhra aj s 8-st. automatom prevodovkou značky Aisin. Zmeny jednotlivých prevodov tu za bežných okolností prebiehajú mimoriadne kultivovane a hladko. Vodič má okrem východiskového režimu Comfort na výber aj úsporný režim Eco, resp. športový mód Dynamic. Najciteľnejšiu zmenu medzi režimami aj v tomto prípade predstavuje okamžitá odozva na pedál akcelerátora spojená s reakciami prevodovky. V dynamickom režime je prevodovka podľa očakávania v permanentnej pohotovosti. Naopak v ekologickom móde využíva veľmi často mód tzv. „voľnobežky“, čím sa vo finále šetrí palivo.
Digitálny prístrojový panel zakaždým simuluje klasické “budíky”
A čo na to výsledná spotreba paliva? S „ľahkou nohou“ sa nie je problém pohybovať v hodnotách, ktoré udáva výrobca. Opačný extrém predstavuje vyslovene zážitková jazda. V tomto prípade sa celkový priemer “ľahko” prehupne cez psychologickú hranicu 10 litrov. Môj výsledný priemer na konci testu pri zohľadnení oboch extrémov ustálil podľa palubného počítača na hodnote 8,5 litra na každých 100 km. takýto výsledný údaj možno pri výkonnom benzínovom motore považovať za plne akceptovateľný.
V neposlednom rade pri limuzíne značky Volvo nemožno obísť ani povestnú bezpečnosť. Tá je s odmyslením si neželaného absolvovania “crashtestu” najviac citeľná v rámci funkcie asistenčných systémov. Ich celková súhra a vyladenosť pri značne Volvo doslova vyráža dych. Za prudko návykový prvok pri bežnej jazde považujem predovšetkým nadstavbu adaptívneho tempomatu v podobe tzv. Pilot Asist. Prirodzenosť a istota tejto funkcie u vodiča navodzuje príjemný podvedomý pocit istoty, že sa na svoje Volvo môže v prípade kritickej situácie reálne spoľahnúť. Pilot Asist v reálnej premávke reaguje prirodzene nielen na ostatných účastníkov cestnej premávky ale aj na čiary ohraničujúce vozovku. Volvo S60 tak s istotou a suverénne zvláda v poloautomatickom móde za asistencie vodiča dokonca aj prejazdy cez prudšie zákruty vo vyššej rýchlosti, čím sa mnohí konkurenti pochváliť nemôžu.
Thorové kladivo je jedným z hladných symbolov súčasných modelov značky Volvo.
Nové Volvo S60 je dokonalým príkladom toho ako by mal vyzerať moderný sedan. Po dizajnovej stránke ide bezpochyby o jedného z najatraktívnejších zástupcov segmentu kompaktných prémiových limuzín. Do vzhľadovo atraktívneho kabátika Volvo už tradične zabalilo špičkové technológie. Po jazdnej stránke ponúka novinka hneď dve tváre. Vysoká bezpečnostná úroveň je v tomto prípade skombinovaná s až nečakane suverénnymi jazdnými vlastnosťami.
Autor: Peter Hlačik
Foto: Filip Lehotský
Zdroj: https://www.autoinak.sk/3299/volvo-s60-dynamicky-elegan/?fbclid=IwAR1i2nQbJV_CL0gDNoOIDkQSz0XM3pgDXR4yrJF3linguDljms8Sf2Vst7Y
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies