Automatická prevodovka – aké sú jej výhody a ako s automatom správne jazdiť?

Automatická prevodovka – výhody a správna jazda ✅ | FINAL-CD
Pridané 08.09.2023

Autá s automatickou prevodovkou sa stávajú v Európe čoraz populárnejšími.

No kým jedni automat doslova milujú, druhí nedajú dopustiť na jazdu s manuálom. Jazda s automatickou prevodovkou je o poznanie jednoduchšia, no treba pri nej dbať na správne návyky. V opačnom prípade môžete svoje auto predčasne zničiť. Aké výhody má automatická prevodovka a pre koho bude tou správnou voľbou?

Výhody automatickej prevodovky

Nielen do mesta – výhody automatickej prevodovky

Autá s automatom pôvodne brázdili cesty prevažne v oblastiach s vysokou hustotou dopravy, kde bolo potrebné neustále zastavovať a rozbiehať sa. Práve to je jedna z ich najsilnejších stránok. Ale rozhodne nie jediná. Automatické prevodovky prinášajú množstvo výhod:

Jednoduché ovládanie aj pre začiatočníkov

Automatické prevodovky sú v porovnaní s manuálnymi jednoduchšie na manipuláciu. Naučiť sa ich ovládať je rýchlejšie, ako je tomu pri manuáloch.

Rýchlejšie okamžité preraďovanie

Manuálna prevodovka sa zdĺhavo ovláda počas zrýchľovania, spomaľovania a zastavovania. Pri automatickej prevodovke sa všetky tieto úkony vykonávajú rýchlejšie a bez akejkoľvek námahy vodiča. Oceníte to napríklad v hustej mestskej premávke. Premávka v mestách je už v dnešnej dobe veľmi komplikovaná, kvôli veľkému množstvu áut a ich počet sa má v najbližších rokoch ešte zvýšiť

Menšia potreba používať ruky a pohodlie pri dlhých jazdách

Automatické prevodovky umožňujú držať obe ruky počas jazdy na volante. Jazda je tak bezpečnejšia a vďaka menšej potrebe preraďovania aj pohodlnejšia. Zároveň sa vodič môže koncentrovať plne na sledovanie premávky, nemusí rozmýšľať nad preraďovaním rýchlostných stupňov a stláčaním spojky.

Lepšia jazda do kopcov

Automatická prevodovka umožňuje jednoduchšie pohýnanie do kopca, čo ocenia menej skúsení vodiči, ktorí môžu mať s pohýnaním do kopca problém. Pri automatickej prevodovke sa vám nemôže stať, že vám auto „zdochne“.

Nevýhody auta s automatickou prevodovkou

Automatické prevodovky so sebou prinášajú v porovnaní s manuálom aj niekoľko nevýhod. Najväčšou nevýhodou v porovnaní s manuálnou prevodovkou je nepochybne vyššia obstarávacia cena. Ďalšie nevýhody automatu:

Nižšia kontrola nad autom v porovnaní s manuálom

Automatické prevodovky sami vyberajú ideálny stupeň prevodu pre každú situáciu. Vodičom tak neumožňujú predvídať blížiacu sa situáciu, alebo si zámerne vybrať nižší rýchlostný stupeň.

Pri niektorých druhoch automatov sa po uvoľnení brzdového pedálu auto rozbehne samo. Toto rozbehnutie môže byť pomerne rýchle, najmä u dvojspojkových prevodoviek a vodič musí byť pri uvoľňovaní brzdy obozretnejší.

Vyššia spotreba ako pri manuálnej prevodovke

Autá s manuálom šetria približne 5 až 15 % nákladov na pohonné hmoty. Za rozdielom stojí najmä ich jednoduchšia konštrukcia a nižšia hmotnosť.

Drahšia údržba

Automatická prevodovka je spojená s viacerými pridanými strojnými zariadeniami, ktoré zvyšujú náklady na jej údržbu.

Automatická prevodovka už nie je len výsadou drahých áut

V minulosti bola automatická prevodovka výsadou prevažne luxusných áut. Auto s automatom si tak mohol dovoliť málokto. Dnes sa už automat stáva súčasťou aj nižších tried. Medzi cenovo lacnejšie autá s automatom patria napríklad Citroën C3, Opel Corsa alebo Opel Crossland X.

automatická prevodovka Opel

Automat poteší takmer každú ženu

Jednoduché ovládanie automatickej prevodovky je ako stvorené pre nežné pohlavie. Vďaka automatu sa stratia obavy z rozbiehania či spomaľovania. Automatická prevodovka v kombinácii s menšími rozmermi auta, spraví z auta kompaktné mestské vozidlo určené na každodenné používanie. Vhodné auto pre ženu s automatom bude napríklad Peugeot 208.

automatická prevodovka pre ženy

Ako jazdiť s automatickou prevodovkou

Pokazená automatická prevodovka je nočnou morou mnohých vodičov. Ak sa však budete o svoje auto s automatom dobre starať a dodržiavať pri jazde správne návyky, nie je sa čoho báť.

Spiatočku a polohu „P“ používajte len pri stojacom aute, nikdy ich neraďte pred úplným zastavením

Preraďovanie parkovacieho režimu pred zastavením auta patrí medzi najčastejšie chyby u vodičov automatov. Auto si s preradením síce poradí, no pri tomto type radenia dochádza k najväčšiemu opotrebovaniu automatickej prevodovky.

Používajte polohu „P“ aj parkovaciu brzdu

Pred zaradením parkovacieho režimu najskôr aktivujte parkovaciu západku.

Neraďte z „N“ do „D“ pri vysokých otáčkach

Túto chybu robia vodiči automatov najčastejšie pri snahe o štart a rýchly rozbeh. Toto ale nie je najlepší spôsob ako automat štartovať. Pri štartovaní automatu radšej využite obe nohy. Jednou podržte plynový a druhou brzdový pedál, až kým sa auto dostane do otáčok. Následne už len pustite brzdový pedál.

automatická prevodovka ako radiť

Počas jazdy zbytočne nevyraďujte do neutrálu a následne neraďte do polohy „D“

Samotné vyradenie do neutralu počas jazdy nespôsobuje žiadne problémy. Problémom je následné preradenie do režimu „D“. Každá poloha by sa totiž mala radiť len pri stojacom aute.

Aké sú typy automatických prevodoviek ?

Automatické prevodovky sú široko používané v moderných automobiloch pre ich pohodlie a ľahkú manipuláciu. Existuje niekoľko typov automatických prevodoviek:

  • Tradičné automatické prevodovky (AT - automatic transmission): tieto prevodovky používajú systém hydraulických čerpadiel a planetových prevodových sústav na radenie prevodových stupňov. Radenie je plne automatické, avšak tieto prevodovky môžu byť menej účinné než niektoré novšie typy.
  • Prevodovky s kontinuálnym variabilným prevodom (CVT - continuously variable transmission): CVT používa systém remeňov a nábojov na vytvorenie plynulej zmeny prevodových stupňov, čo umožňuje plynulý prechod medzi rýchlosťami bez trhania. To zvyšuje účinnosť a pohodlie jazdy.
  • Automatizované manuálne prevodovky (AMT - automated manual transmission): fungujú podobne ako manuálne prevodovky, ale riadiaci systém prevzal úlohu spojky a radenia. Ponúkajú väčšiu účinnosť ako tradičné automatické prevodovky, ale môžu byť menej plynulé.
  • Prevodovky s dvojitou spojkou (DCT - dual-clutch transmission): kombinuje prvky AT a AMT. Tieto prevodovky majú dve spojky, jednu pre párne a druhú pre nepárne prevodové stupne, čo umožňuje plynulé a rýchle zmeny prevodov.
  • Prevodovky s elektrickou prevodovkou (e-CVT): používajú sa v hybridných a elektrických vozidlách a kombinujú elektrický motor s tradičnou prevodovkou na zlepšenie účinnosti a výkonu.

Každý z týchto typov prevodoviek má svoje silné a slabé stránky, a výber medzi nimi závisí od preferencií jazdca, typu vozidla a špecifických požiadaviek na výkon a účinnosť.

Koľko prevodových stupňov má automatická prevodovka?

Počet prevodových stupňov v automatickej prevodovke sa môže líšiť v závislosti od modelu a výrobcu vozidla. Tradične, mnoho automatických prevodoviek malo 3, 4 alebo 5 stupňov, ale v posledných rokoch sa prevodovky s vyšším počtom stupňov stali bežnejšími. Tu je niekoľko príkladov:

  • 6-stupňové automatické prevodovky: pomerne bežné v mnohých moderných automobiloch. Poskytujú dobrú rovnováhu medzi výkonom a palivovou účinnosťou vozidla. Túto prevodovku nájdete napr. v niektorých modeloch Peugeot.
  • 7 stupňová automatická prevodovka: typ prevodovky používaný v niektorých moderných automobiloch.
  • 8-stupňové automatické prevodovky: čoraz viac výrobcov používa 8-stupňové automatické prevodovky v ich vozidlách pre zlepšenú palivovú účinnosť a hladšiu jazdu. Nájdete ich napr. v modeloch Land Rover, Volvo, DS a ďalších.
  • 9 a 10-stupňové automatické prevodovky: často sa nachádzajú v luxusných automobiloch alebo vysokovýkonných športových automobiloch. Môžu poskytnúť ešte hladšie zmeny prevodov a lepšiu palivovú účinnosť, ale môžu byť tiež drahšie na servis a údržbu. Z našej ponuky automobilov skladom, ich nájdete napr. v Range Rover Evoque

Mimochodom, v prevodovkách s kontinuálnym variabilným prevodom (CVT) nie je presný počet prevodových stupňov, pretože sa prispôsobujú podľa potreby pre najlepší výkon a účinnosť. Rovnako treba spomenúť, že vo vysokovýkonných a luxusných automobiloch sa stále viac používajú automatické prevodovky s ešte väčším počtom stupňov. Je dôležité si uvedomiť, že počet stupňov v prevodovke nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvňuje výkon, palivovú účinnosť alebo kvalitu jazdy. Dizajn, technológia a kvalita komponentov prevodovky sú rovnako dôležité.

Manuálna vs. automatická prevodovka

Pri výbere medzi manuálnou a automatickou prevodovkou je potrebné zvážiť rôzne faktory, vrátane ovládania vozidla, palivovej účinnosti, údržby, zábavy z jazdy a nákladov.

Manuálna prevodovka ponúka vodičovi viac kontroly nad vozidlom a môže byť výhodná v určitých podmienkach jazdy, ako je napríklad jazda do kopca v teréne alebo športová jazda. V minulosti bola manuálna prevodovka považovaná za efektívnejšiu z hľadiska spotreby paliva, avšak s modernými technológiami sa automatické prevodovky stali rovnako, ak nie viac, efektívnymi. Manuálne prevodovky sú tiež často lacnejšie na údržbu a opravu.

Na druhej strane, automatická prevodovka eliminuje potrebu ručného radenia a ovládania spojky, čo môže byť pohodlnejšie, najmä v mestskej premávke alebo pri dlhých jazdách. Avšak, môžu byť drahšie na opravu v prípade poruchy a často sú drahšie pri nákupe vozidla.

Vo všeobecnosti, výber medzi manuálnou a automatickou prevodovkou závisí od individuálnych preferencií a potrieb. Niektorí vodiči uprednostňujú pohodlie a jednoduchosť automatickej prevodovky, zatiaľ čo iní ocenia kontrolu a angažovanosť, ktorú poskytuje manuálna prevodovka.

História automatických prevodoviek

História automatických prevodoviek začína v ranom 20. storočí, avšak ich obľuba a široké využívanie sa začali šíriť až v polovici tohto storočia.

Prvá plne automatická prevodovka bola patentovaná kanadským inžinierom Alfredom Hornerom Munrom v roku 1921. Munrova koncepcia bola založená na použití stlačeného vzduchu namiesto tekutiny, ale táto prevodovka bola nepraktická pre automobilové použitie a nezískala široké komerčné využitie.

Rozvoj moderných automatických prevodoviek je spojený so spoločnosťou General Motors. Táto automobilka uviedla prvú komerčne úspešnú automatickú prevodovku s názvom Hydra-Matic v roku 1940. Táto inovácia ponúkala vodičom možnosť jazdiť bez toho, aby museli ručne meniť prevodové stupne a ovládať spojku, čo predstavovalo veľký pokrok v pohodlí jazdy.

Nasledujúce desaťročia priniesli výrazný vývoj a zdokonalenie automatických prevodoviek. V 60. a 70. rokoch sa začali objavovať automatické prevodovky s trojstupňovým a štvorstupňovým radením, ktoré ponúkali lepší výkon a palivovú účinnosť.

V 80. a 90. rokoch sa vďaka pokrokom v elektronike a výpočtovej technike stali automatické prevodovky ešte sofistikovanejšími. Spoločnosti ako Mercedes-Benz a BMW predstavili systémy, ktoré umožňovali vodičom nastaviť režimy radenia podľa ich preferencií jazdy.

Začiatok 21. storočia priniesol nové typy automatických prevodoviek, ako sú prevodovky s kontinuálnym variabilným prevodom (CVT), prevodovky s dvojitou spojkou (DCT) a automatické prevodovky so sedem, osem alebo dokonca deväť prevodovými stupňami.

V súčasnosti sa automatické prevodovky používajú vo väčšine nových automobilov, najmä v Severnej Amerike a Ázii. V Európe je však stále populárne aj používanie manuálnych prevodoviek.

Dnes automatické prevodovky ponúkajú vynikajúce výkony, palivovú účinnosť a pohodlie, a ich vývoj pokračuje s cieľom ďalšieho zlepšenia týchto vlastností. S príchodom elektromobilov a autonómnej jazdy sa môžeme dočkať ďalších inovácií a zmen v technológii automatických prevodoviek.

Vyskúšajte si, či je pre vás auto s automatom správna voľba

Stále váhate, či bude automat pre vás to pravé? Objednajte sa na testovaciu jazdu a vyskúšajte si auto s automatickou prevodovkou z našej ponuky na vlastnej koži.

automatická prevodovka skúšobná jazda FINAL-CD

Ocenenia

FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.

Peugeot
PEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBerlínPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBarcelonaPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSSlovensko
Opel
Opel najvyšší nárast predaja a trhového podielu v ČR a SR za rok 2016C&S
2016
Opel Dealer roku 2015 a 2018Díler roku
2015, 2018
Opel najvyšší nárast objednáviek za rok 2016C&S
2016
Opel najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov za rok 2016C&S
2016
Opel najväčší predaj v SR za rok 2017C&S
2017
FINAL-CD
Superbrands Slovakia 2023Superbrands
2023
Superbrands Slovakia 2022Superbrands
2022
Superbrands Slovakia 2021Superbrands
2021

Zlepšujeme sa pre vás aj naďalej

Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor

Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies
Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Dodatočné súbory cookies používame na vykonávanie analýz používania webových stránok a na kontrolu účinnosti marketingových opatrení. Súhlas s používaním súborov cookies vyjadríte kliknutím na tlačidlo "Súhlasím". Viac informácií
xxs
xs
s
m
l
xl