Najprv tu máme novšiu históriu, ktorá sa začala len nedávno. Emmanuel Macron, novozvolený prezident, prišiel na slávnosť 14. júla 2017 v Peugeote 5008. Toto vozidlo si nechal aj počas prvých piatich rokov vo funkcii prezidenta, a preto je pravdepodobne najfilmovanejším a najfotografovanejším autom za ostatných päť rokov. To nevyhnutne neznamená, že je aj najznámejšie. Kancelária prezidenta uvalila z pochopiteľných bezpečnostných dôvodov na technické údaje vozidla embargo.
Vieme však, že tento PEUGEOT 5008 bol vyrobený, rovnako ako všetky modely PEUGEOT 5008, v závode v Rennes a následne bol zverený špecializovanej bretónskej spoločnosti Centigon, ktorá sa postarala o opancierovanie vozidla.
Jediné poskytnuté informácie sa týkajú usporiadania zadných sedadiel (2 miesta namiesto 3, so špecifickou stredovou konzolou), montáže predných majákov do masky chladiča a nalepenia znaku Prezident republiky na karosériu. Všetko ostatné je prísne tajné!
Priekopník: PEUGEOT Typ 156 – Alexander Millerand.
Dávna história spolupráce automobilky PEUGEOT a Francúzskej republiky sa začala v 20. rokoch minulého storočia. Alexandre Millerand bol 23. septembra 1920 zvolený za tretieho prezidenta republiky a jazdil na modeli PEUGEOT Typ 156 z roku 1921. Typ 156 bol prvým automobilom, ktorý sa vyrábal v Sochaux a bol vrcholom ponuky vtedajšej značky s pôsobivým radovým 6-valcovým motorom s objemom 5 954 cm3 dosahujúcim výkon 18 kW (25 k).
PEUGEOT 604 - Valéry Giscard d'Estaing
O viac ako polstoročie neskôr si Francúzi zvolili za svojho prezidenta nadšenca šoférovania, automobilov a značky PEUGEOT. Valéry Giscard d'Estaing priviedol PEUGEOT do Elyzejského paláca v roku 1975 a v rovnakom roku prišla na trh nová vlajková loď značky, model PEUGEOT 604. Ďalšia inovácia, ktorú požadovala vyslovene moderná hlava štátu: prezidentské autá už neboli čierne, ale machovo zelené.
Počas sedemročného obdobia si Elyzejský palác objednal štyri kusy modelu PEUGEOT 604. Tri z nich boli sériové modely, vrcholné verzie SL poháňané 2,6-litrovým motorom V6 s výkonom 100 kW (136 k), na ktorých si prezident občas rád jazdil aj sám. Popri nich bola na slávnostné príležitosti vyhradená prezidentská limuzína PEUGEOT 604. Vznikla v spolupráci s výrobcom karosérií Heuliez, mala rázvor predĺžený o 62 centimetrov, z čoho profitovali luxusne vybavené zadné sedadlá a strechu pokrývala čierna imitácia.
Na druhej strane Elyzejský palác neschválil projekt PEUGEOT 604 landaulet (strecha nad zadnými sedadlami, ktorá sa dá otvárať), ako ho navrhol výrobca karosérií Chapron. Unikátny exemplár postavený v roku 1979 nakoniec získal prezident Nigeru.
Pancierová limuzína PEUGEOT 605 Françoisa Mitterranda
V roku 1991 získal Elyzejský palác model PEUGEOT 605, ktorý bol predĺžený a obrnený bretónskou spoločnosťou Labbé (z ktorej sa neskôr stal Centigon, spoločnosť, ktorá pripravila prezidentský PEUGEOT 5008).
Tento model poháňal motor V6 s výkonom 125 kW (170 k) a bol vybavený pancierovaním z vysokopevnostnej ocele a oknami vyrobenými z nepriestrelného skla a polykarbonátového kompozitu.
V číslach: 2 500 kg, čo je o 1 000 kg viac ako štandardný model 605 V6! Táto limuzína sa používala najmä na prevoz hláv štátov na návšteve vo Francúzsku, ako boli napríklad Michail Gorbačov, Husní Mubarak a pápež Ján Pavol II.
Jacques Chirac a modely PEUGEOT
Jacques Chirac počas svojho dvanásťročného pôsobenia v Elyzejskom paláci pravidelne používal PEUGEOT 607, ktorý sa pripojil k vozovému parku prezidenta republiky.
Ale PEUGEOT, ktorý na Francúzov v tom čase nepochybne urobil najväčší dojem, bol červený PEUGEOT 205 SR z roku 1984, na ktorom prezidentova manželka sama jazdila po cestách departementu Corrèze v strede Francúzska.
PEUGEOT 607 Paladine a Nicolas Sarkozy
Paladine bol pravdepodobne najpozoruhodnejším prezidentským automobilom Piatej republiky, no s krátkou životnosťou.
V roku 2007 hľadal tím Nicolasa Sarkozyho vozidlo, ktoré by symbolizovalo obnovu a modernosť, keď sa nový prezident v deň svojej inaugurácie vybral po Champs Elysées.
Niekto si spomenul na štúdiu PEUGEOT 607 Paladine predstavenú na ženevskom autosalóne v roku 2000.
Táto veľkolepá limuzína 607, ktorú pre PEUGEOT vytvoril výrobca karosérií Heuliez, má dĺžku viac ako 5 metrov. Karosári ju premenili na landaulet so sťahovacou sklenenou strechou zakrývajúcou zadné sedadlá.
Čalúnnik zo slávnej značky Hermès Interiér luxusne vybavil nádhernou modrou a krémovou kožou, barom, dvoma vynikajúcimi elektricky nastaviteľnými kreslami pre vážených pasažierov a sklopným sedadlom pre spoločníka otočeným chrbtom k ceste.
Na žiadosť tímu Nicolasa Sarkozyho bol PEUGEOT 607 Paladine odvezený z Múzea PEUGEOT a 16. mája 2007 bolo Francúzsko a celý svet prekvapený, keď ho videli na Champs Elysées.
Napriek mnohým zmenám, ktorým prešlo, je auto stále rovnako elegantné ako štandardný PEUGEOT 607. Na druhej strane montáž mechanizmu sťahovacej strechy spôsobila, že palivová nádrž musela byť menšia: jej objem je len 6 litrov. To, čo pre štúdiu nebolo problémom, sa vzhľadom na hmotnosť auta a vysoký apetít jeho motora V6 stalo pri pravidelnom používaní rýchlo výzvou. Preto bolo rozhodnuté, že PEUGEOT 607 Paladine sa už nebude používať.
Jedna alebo dve vlajky?
Protokol presne definuje výzdobu prezidentského vozidla. Keď je prezident republiky v aute pri oficiálnej príležitosti, je auto ozdobené francúzskou vlajkou pripevnenou na pravej prednej časti vozidla na strane, kde hlava štátu nastupuje a vystupuje. Keď je s francúzskym prezidentom druhá hlava štátu alebo vlády, vlajka jeho krajiny je pripevnená na ľavej prednej strane na strane, kde nastupuje a vystupuje z vozidla.
Aké evidenčné číslo?
Až do 70. rokov 20. storočia mal Elyzejský palác pre prezidentov automobil vyhradené používanie evidenčných čísel 1PR75 až 5PR75. S číslom 1PR75 bolo registrovaných niekoľko vozidiel. Táto tradícia sa teraz skončila a prezidentské autá už nesú bežné evidenčné čísla, ktoré, ako pre všetky vozidlá, chronologicky prideľuje úrad evidencie vozidiel.
Čo sa stane s autami po odchode prezidenta?
Neexistuje žiadne pravidlo. Niektoré sa uchovávajú vo flotile Elyzejského paláca, iné sa predávajú, alebo darujú múzeám.
Napríklad Millerandove vozidlo Typ 156, limuzínu PEUGEOT 604 Giscarda d'Estainga, Mitterrandovu limuzínu PEUGEOT 605 a PEUGEOT 607 Paladine uchováva Musée de l'AventurePEUGEOT.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies