Táto jedinečná technológia pomáha znižovať náklady na dopravu, množstvo skleníkových plynov vypustených do ovzdušia a zároveň majú vďaka nej vozidlá lepšie jazdné vlastnosti.
Prvý Plug-In Hybrid vznikol na samom konci 19. storočia. Písal sa rok 1899, keď Ferdinand Porsche a Lohner-Werke predstavili svoj prototyp vozidla so spaľovacím a elektrickým motorom. Koncept sa však príliš neujal. Trvalo ďalších vyše 50 rokov, než sa v roku 1969 objavil model General Motors XP-883. Opäť však šlo o model, ktorý sa neuplatnil v praxi.
Nasledujúce desaťročia sa sporadicky objavovali Plug-In Hybrid modely. Za prelomový sa považuje rok 2004, kedy sa podarilo prekonvertovať Toyotu Prius na hybridné vozidlo. Automobil dokázal na čisto elektrickom pohone prejsť úsmevných 15 km. Odštartoval však revolúciu, ktorá pretrvala dodnes.
V úvode sme načrtli krátku históriu systému Plug-In Hybrid. Nepovedali sme si však, čo však tento pojem znamená. Za Plug-In Hybrid označujeme tie vozidlá, ktoré na rozdiel od klasických hybridov ponúkajú možnosť nabíjať batérie z vonkajšieho zdroja. Vozidlo tak dokáže jazdiť čisto na elektrinu alebo prostredníctvom spaľovacieho motora.
Ak sa pýtate, ako funguje Plug-In Hybrid, odpoveď je jednoduchá. Plug-In Hybrid disponuje väčšou batériou, takže aj dojazd na elektrinu je väčší ako pri klasických hybridoch. Elektromotor tak môže slúžiť na plnohodnotnú jazdu aj pri vyšších rýchlostiach (nie len na rozbeh a jazdu po meste). Na ešte dlhšie trasy napríklad pri cestovaní sa k slovu dostáva práve spaľovací motor.
Batéria sa nabíja jednak pri brzdení rekuperáciou, ale aj kasicky zo siete ako čistokrvné elektromobily. Dojazd na elektrický pohon je zhruba 50 km.
Plug-in hybridné vozidlá (PHEV) sú výsledkom evolúcie automobilového priemyslu, ktorá spája výhody spaľovacích motorov a elektrických pohonov. Ich história je relatívne nová, no vychádza z niekoľkých kľúčových technologických inovácií a trendov v automobilizme.
Hybridná technológia sa začala už v 19. storočí. Ferdinand Porsche, zakladateľ automobilky Porsche, vyvinul v roku 1899 automobil nazývaný Lohner-Porsche Mixte, ktorý kombinoval elektrický motor s benzínovým motorom. Tento systém bol základom pre dnešné hybridy, hoci jeho vývoj bol v tej dobe ešte len v plienkach.
Koncept plug-in hybridov sa začal rozvíjať v 90. rokoch 20. storočia v kontexte rastúceho záujmu o znižovanie emisíí a závislosti na fosílnych palivách. V tejto dekáde začali výrobcovia automobilov experimentovať s elektrickými vozidlami a hybridmi.
Prvým skutočným plug-in hybridom bol Toyota Prius, ktorý bol uvedený na trh v roku 1997 ako prvý masovo vyrábaný hybridný automobil. Hoci tento model nebol plug-in hybrid v pravom slova zmysle, pripravil pôdu pre budúci vývoj technológie, ktorá umožňovala nabíjanie batérie z externého zdroja energie.
Prvým masovo vyrábaným plug-in hybridom bol Chevrolet Volt, ktorý bol uvedený na trh v roku 2010. Tento model mal elektrický dojazd okolo 40 až 80 kilometrov, po ktorých prešiel na využívanie benzínového motora. Tento automobil ukázal potenciál plug-in hybridov a získal veľký záujem verejnosti aj odborníkov.
Toyota odpovedala na tento trend modelom Prius Plug-in v roku 2012. Tento model umožňoval nabíjanie batérie z externého zdroja a kombinoval výhody elektrického a benzínového pohonu. Ostatní výrobcovia, ako napríklad Ford s modelmi C-Max Energi a Fusion Energi, či Mitsubishi s modelom Outlander PHEV, nasledovali tento trend a predstavili svoje vlastné plug-in hybridné modely.
Dnes sú plug-in hybridy bežnou súčasťou ponuky väčšiny veľkých automobiliek. Sú obľúbené pre svoju flexibilitu, keďže umožňujú jazdu na elektrický pohon na kratšie vzdialenosti a využitie spaľovacieho motora na dlhšie cesty. Tento koncept je atraktívny pre zákazníkov, ktorí chcú znížiť svoje emisie a spotrebu paliva, ale zároveň si chcú zachovať možnosť cestovať na dlhšie vzdialenosti bez obáv o dojazd.
Budúcnosť plug-in hybridov je z veľkej miery závislá na vývoji batériových technológií, cenovej dostupnosti elektrických vozidiel a reguláciách v oblasti emisií. Mnohé automobilky začínajú prechádzať na čisto elektrické modely, no plug-in hybridy stále predstavujú dôležitý medzičlánok na ceste k plnej elektrifikácii dopravy.
Plug-in hybrid (PHEV) kombinuje vlastnosti tradičného spaľovacieho motora s elektrickým pohonom. Tento typ vozidla umožňuje jazdu na elektrickú energiu na kratšie vzdialenosti a na dlhšie vzdialenosti využíva kombináciu elektrického a spaľovacieho pohonu.
Plug-in hybrid je vybavený väčšou batériou a silnejším elektrickým motorom než štandardné hybridy. Batéria sa dá nabíjať z externého zdroja energie (napríklad zo zásuvky, nabíjacej stanice alebo solárnych panelov), čo je hlavná výhoda oproti tradičným hybridom, ktoré dobíjajú batériu len počas jazdy (rekuperáciou energie pri brzdení).
Pri plne nabitej batérii môže plug-in hybrid jazdiť čisto na elektrickú energiu. Tento režim je ideálny pre krátke cesty, ako napríklad mestskú jazdu, kde môže vozidlo prejsť vzdialenosť v rozmedzí 20 až 80 kilometrov (záleží na modeli). Počas tohto režimu spaľovací motor vôbec nepracuje, čím sa dosahujú nulové emisie.
Keď sa batéria vybije na určitú úroveň, alebo ak vozidlo potrebuje viac výkonu (napríklad pri rýchlej jazde po diaľnici), spaľovací motor sa automaticky zapne a začne pracovať spolu s elektrickým motorom. V tomto režime PHEV funguje ako tradičný hybrid, kde oba motory môžu pracovať spolu, aby optimalizovali spotrebu paliva a výkon.
PHEV sú vybavené systémom rekuperácie energie, ktorý prevádza kinetickú energiu počas brzdenia alebo spomaľovania späť na elektrickú energiu, ktorá sa ukladá do batérie. Tento systém pomáha predĺžiť dojazd na elektrickú energiu a zvyšuje celkovú efektivitu vozidla.
Batériu v PHEV je možné nabíjať pripojením vozidla k elektrickej sieti prostredníctvom štandardnej zásuvky alebo pomocou rýchlonabíjacích staníc. Doba nabíjania závisí od kapacity batérie a výkonu nabíjacieho zdroja, pričom môže trvať od niekoľkých hodín až po celý deň pri použití štandardnej domácnosti zásuvky.
Väčšina plug-in hybridov umožňuje vodičovi manuálne prepínať medzi rôznymi jazdnými režimami (napríklad čisto elektrický, hybridný alebo spaľovací motor). Niektoré modely tiež ponúkajú režim „šport“, ktorý kombinuje maximálny výkon oboch motorov pre dynamickú jazdu.
Plug-in hybridy poskytujú flexibilitu, keďže umožňujú jazdu na elektrickú energiu, čo znižuje emisie a spotrebu paliva, pričom stále poskytujú možnosť dlhých jázd bez potreby častého nabíjania. Nevýhodou môže byť vyššia cena a zložitosť pohonnej sústavy v porovnaní s tradičnými vozidlami.
Plug-in hybridy sú tak ideálne pre ľudí, ktorí chcú kombinovať výhody elektrickej jazdy s bezpečím a pohodlím, ktoré ponúka spaľovací motor pri dlhých cestách.
Hybridné vozidlá a plug-in hybridné vozidlá (PHEV) sú obe navrhnuté tak, aby kombinovali benzínový motor s elektrickým motorom pre zvýšenie palivovej účinnosti a zníženie emisií. Hlavný rozdiel medzi nimi spočíva v spôsobe nabíjania a rozsahu, ktorý môžu prejsť výlučne na elektrickú energiu.
V skratke:
Hybridné vozidlá môžeme rozdeliť vo všeobecnosti podľa niekoľkých kritérií, najčastejšie podľa úrovne elektrifikácie a výkonu, poprípade dojazdu. Samozrejme líšia sa aj použitými technológiami.
Plug-in hybrid (PHEV) batériu môžete nabíjať z bežnej elektrickej zásuvky, čo vám umožňuje jazdiť určitú vzdialenosť výlučne na elektrickú energiu.
Doba nabíjania sa líši v závislosti od:
Zvyčajne trvá úplné nabitie PHEV niekoľko hodín.
Môžete použiť bežnú zásuvku alebo nabíjaciu stanicu pre rýchlejšie nabíjanie.
Keď sa úplne vybije batéria v plug-in hybride, vozidlo automaticky prepne na spaľovací motor. To znamená, že začnete jazdiť na benzín alebo naftu, podobne ako v bežnom aute. Aj keď sa batéria v plug-in hybride vybije, vozidlo bude stále funkčné vďaka spaľovaciemu motoru. Avšak, pre dosiahnutie maximálnych úspor a zníženia emisií je ideálne využívať elektrický pohon čo najčastejšie.
Pozrite si aj, čo sa stane keď sa vybije batéria v elektromobile
Medzi hlavné benefity Plug-In Hybrid patrí výrazne nízka spotreba. Tá sa týka najmä jazdy v meste. Zvyčajne sa pohybuje na úrovni 1 - 2 l nafty/benzínu na sto kilometrov (a to aj pri veľkých SUV). Navyše v čisto elektrickom móde zvládnete cestu do práce a späť a to hneď niekoľko dní po sebe.
Vďaka kombinácii so spaľovacím motorom sa nemusíte báť vyraziť na dlhé cesty. Akonáhle dôjde batérii energia, spustí sa spaľovací motor a spoľahlivo vás dostane do cieľa. Plug-In Hybrid bývajú vybavené automatickou prevodovkou a väčší je aj samotný výkon vozidla. Najmä rozbeh auta, kedy zaberá elektromotor si veľmi rýchlo obľúbite a bude vám chýbať vždy, keď si sadnete do auta so spaľovacím motorom. Samozrejme netreba zabudnúť na extrémne tichú jazdu v prípade elektrického režimu. Ten oceníte najmä po náročnom dni, kedy potrebujete vypnúť už na ceste z práce.
Ak sme spomínali výhody vozidiel Plug-In Hybrid, patrí sa povedať si niečo aj o ich nevýhodách. Azda najväčšou z nich je vyššia nadobúdacia cena. Tú sa síce výrobcovia snažia kompenzovať atraktívnejšou výbavou, no stále to nemusí stačiť. Negatívnom môže byť aj menší batožinový priestor. Časť z neho zvyknú zaberať batérie.
Pokiaľ nemáte možnosť svoj Plug-In Hybrid nabíjať, dostávate sa na úroveň klasického hybridu. Zároveň treba rátať s možnosťou zložitejších porúch a teda aj komplikovanejších a hlavne drahších opráv. Navyše, nie každý autoservis vie a chce Plug-In Hybrid vozidlá opravovať.
Starosti so servisom a výškou opráv vás však nemusia trápiť, ak si kúpite svoj Plug-In Hybrid u nás. Vybrané modely majú u nás doživotný servis zadarmo. Ide napríklad o Volvo XC40 Recharge, Volvo XC60, Volvo XC90 alebo Volvo S60.
Z francúzskej automobilky Citroën máme pre vás pripravený model Citroën C5 Aircross. Sesterská automobilka Peugeot má u nás zastúpenie v podobe Plug-In Hybrid modelu Peugeot 308.
Luxusná automobilka DS taktiež zaujme širokou škálou svojich modelov v prevedení Plug-In Hybrid.V ponuke Final-CD nájdete napríklad DS4, DS 7 a DS9. Aj nemecký Opel naskočil na vlnu hybridných vozidiel a ponúka svoj model Opel Astra. No a na záver model Range Rover od britskej automobilky Land Rover.
Plug-in hybridné vozidlá (PHEV) majú určite miesto v budúcnosti automobilového priemyslu, ale ich úloha a relevancia sa môžu postupne meniť v závislosti od vývoja technológií, legislatívy a spotrebiteľských preferencií.
Plug-in hybridy sú pravdepodobne prechodná technológia, ktorá pomôže spotrebiteľov a infraštruktúru pripraviť sa na plne elektrický vek automobilizmu. Avšak, s narastajúcim vývojom a adopciou plne elektrických vozidiel, môže byť ich úloha v dlhodobom horizonte menej významná. Odpoveď na otázku, či majú PHEV budúcnosť, teda závisí od toho, ako rýchlo budú prijímané plne elektrické vozidlá a ako sa bude vyvíjať globálna a regionálna legislatíva a infraštruktúra.
Plug-In Hybridy predstavujú zaujímavý koncept, ktorý si berie výhody z vozidiel so spaľovacími motormi a elektromobilmi. V prípade že máte záujem o kúpu Plug-in Hybridu, navštívte jednu z našich predajní kde vám naši odborní predajcovia radi pomôžu.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies