Do histórie značky PEUGEOT sa nezmazateľne zapísal 24. február 1983. V tento deň bol totiž predstavený legendárny model 205. Auto, ktoré ukotvilo značku v modernej ére nielen ako produkt, ale aj z pohľadu marketingu a motoristického športu. Ohliadneme sa do minulosti za pútavým príbehom legendy ... tej, ktorá umožnila zrod dlhého radu úspešných mestských automobilov PEUGEOT.
EXCELLENCE (výnimočnosť): PEUGEOT 205 zanechal stopu v histórii motorizmu a motoristického športu.
ALLURE (elegancia): PEUGEOT 205 navždy zostane „božským číslom“ značky PEUGEOT.
EMOTION (emócie): PEUGEOT oslávi 40. narodeniny modelu PEUGEOT 205.
História auta je často v prvom rade históriou mužov a žien, ktorí ho navrhli. Príbeh modelu PEUGEOT 205 je úzko spätý s príbehom Jeana Boillota, člena predstavenstva automobilky PEUGEOT z konca 70. rokov. Bol to on, kto v ťažkých časoch, ktoré spoločnosť vtedy zažívala prišiel s ambicióznym projektom vytvoriť nové kompaktné auto, ktoré by však bolo niečím oveľa viac, než malým autom, určeným do mesta. Malo sa stať viacúčelovým automobilom vhodným do mesta aj do terénu, schopným odviezť menšiu rodinu a navyše cenovo dostupným... skrátka autom, ktoré vyhovie takmer všetkým nárokom.
Z hľadiska dizajnu, technológií, aj marketingu bol PEUGEOT 205 významným míľnikom. Zatiaľ čo väčšina predchádzajúcich modelov značky PEUGEOT bola navrhnutá dizajnérskym štúdiom Pininfarina, v tomto prípade to boli dizajnéri zvnútra spoločnosti PEUGEOT na čele s Gérardom Welterom, ktorí vyhrali internú súťaž a priniesli oveľa modernejší a uhladenejší dizajn (Pininfarina získal ako „satisfakciu“ zákazku na navrhnutie modelu PEUGEOT 205 kabrio). Tento nový dizajnérsky prístup priniesol niektoré charakteristické prvky, ktoré sa neskôr začali objavovať na ďalších modeloch PEUGEOT, ako napríklad maska chladiča s horizontálnymi lamelami a horizontálny pás, prepájajúci zadné svetlá. Navyše, interiér modelu PEUGEOT 205 vytvoril legendárny návrhár Paul Bracq, v tom čase pracujúci pre dizajnérske štúdio PEUGEOT.
PEUGEOT 205 formálne odštartoval vstup značky PEUGEOT do modernej éry: bol kompaktný, ale zároveň priestranný, vďaka karosérii hatchback praktický a popri tom aj úsporný a prispôsobený na akékoľvek použitie... Predovšetkým to však bolo prvé auto značky, kde bola vzadu využitá torzná tyč s cieľom zväčšiť priestor pre cestujúcich. Tiež to bolo prvé auto, ktoré využívalo novú rodinu motorov XU, konkrétne XUD7, štvorvalcový motor s objemom 1 769 cm3 s výkonom 60 k, vďaka čomu sa PEUGEOT 205 stal prvým malým francúzskym dieselovým automobilom a najmä prvým malým dieselovým modelom, ktorý ponúkal rovnaký výkon ako benzínové motory, len s oveľa nižšou spotrebou (v priemere 3,9 l/100 km).
PEUGEOT 205 bol prvým malým modelom značky PEUGEOT, ktorý dostal tak širokú a pestrú paletu motorov – od 45 do 200 koní! - a automatickú prevodovku, ktorá v tom čase na trhu rozhodne nebola samozrejmosťou. V čase svojho uvedenia v roku 1983 prišiel na trh so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým. Nasledujúci rok sa ponuka rozšírila o legendárne GTI a Turbo 16, ako aj o 3-dverovú karosériu. Nasledovala celá škála verzií, od cenovo dostupnejších, ako napríklad Junior z roku 1986 s džínsovými sedadlami, až po exkluzívne „chic“ modely, ako Lacoste alebo Gentry.
Od roku 1983 marketingová stratégia modelu PEUGEOT 205 zodpovedala jeho atribútom. Hneď po uvedení sa vďaka nej v súvislosti s týmto modelom spopularizovalo slovné spojenie „božské číslo“. Televízne reklamy, ktoré toto spojenie používali, boli pôsobivé a vystihovali dobu. Ako napríklad známy televízny spot, v ktorom v typickom štýle „bondoviek“ PEUGEOT 205 na zamrznutom jazere prenasleduje a bombarduje vojenské lietadlo. Reklamu nakrútil režisér Gérard Pirès – presne ten, ktorý o pár rokov neskôr nakrútil aj legendárny celovečerný film Taxi, kde hlavnú úlohu stvárnil PEUGEOT 406. Dá sa to ešte tromfnúť...?
Motoršport bol mocným nástrojom na propagáciu modelu PEUGEOT 205 a značky PEUGEOT. V roku 1984 sa na podnet Jeana Todta (vtedajší šéf divízie Peugeot Talbot Sport, neskôr premenovanej na Peugeot Sport) PEUGEOT premiérovo zúčastnil majstrovstiev sveta v rely (World Rally Championship, WRC) v rámci slávnej skupiny B – a to s ikonickým modelom 205 Turbo 16.
Počas tejto premiérovej sezóny si získal veľký obdiv Ari Vatanen vďaka svojim trom víťazstvám v pretekoch rely. V rokoch 1985 a 1986 získala značka vďaka modelu PEUGEOT 205 Turbo 16 Pohár konštruktérov a titul majstra sveta v kategórii jazdcov patril najprv Timovi Salonenovi (1985) a potom Juhaovi Kankkunenovi (1986). Keďže na konci roku 1986 skupina B skončila, Jean Todt navrhol, aby sa PEUGEOT zúčastnil s modelom 205 T16 legendárneho rely závodu Paríž - Dakar. Tak sa aj stalo, PEUGEOT 205 T16 bol špeciálne upravený a v rokoch 1987 a 1988 slávny vytrvalostný rely závod vyhral najprv za volantom s Ari Vatanenom a následne s Juhom Kankkunenom.
V roku 1998, po dlhej a bohatej 15-ročnej kariére a 5 278 050 vyrobených kusoch, PEUGEOT 205 ukončil svoju púť. V mysliach automobilových nadšencov zostane navždy „božským číslom“ značky PEUGEOT. Číslom, ktoré položilo základy pre výnimočný rad úspešných mestských automobilov PEUGEOT 206, PEUGEOT 207 a dnes aj PEUGEOT 208.
Priaznivci modelu PEUGEOT 205 si môžu zakúpiť miniatúry veľkosti 1/18 a 1/43 online na https://boutique.peugeot.fr/miniatures.html
V Musée de L'Aventure Peugeot v Sochaux bude 23. februára slávnostne otvorená veľká výstava s využitím rozsiahlych foto a video archívov a prezentáciou dvanástich modelov PEUGEOT 205.
Poslaním združenia L'Aventure PEUGEOT je zachovávať, rozvíjať a propagovať dedičstvo značky PEUGEOT. Je súčasťou združenia L'Aventure Peugeot Citroën: L'Aventure Peugeot (laventure-association.com)
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies