Riešením otázky emisií v celom výrobnom a životnom cykle modelu Volvo EX30 sa nám podarilo znížiť jeho celkovú uhlíkovú stopu pri najazdení 200 000 km na menej než 30 ton*. V porovnaní s našimi plne elektrickými modelmi C40 a XC40 ide o 25-percentné zníženie – čo je dobrý krok smerom k nášmu cieľu znížiť celkové emisie CO2 v rokoch 2018 až 2025 o 40 percent na vozidlo.
Volvo EX30 ako plne elektrické vozidlo má nulové emisie z výfukových plynov, čo prispieva nielen k nižšej uhlíkovej stope. Významný môže byť aj vplyv na kvalitu ovzdušia: nový výskum Univerzity v Južnej Kalifornii* napríklad ukázal, že aj malý nárast počtu elektrických vozidiel v určitej oblasti má priamy pozitívny vplyv na množstvo návštev pohotovosti zo strany pacientov v dôsledku astmy.
Na zníženie celkovej uhlíkovej stopy automobilu však samotná elektrifikácia nestačí. Automobil sa nielen riadi, ale sa aj navrhuje, vyvíja, konštruuje a preváža – a všetky tieto kroky ponúkajú možnosti ďalšieho zníženia emisií skleníkových plynov.
„Náš nový model EX30 predstavuje veľký krok správnym smerom z hľadiska našich ambícií v oblasti udržateľnosti,“ hovorí Anders Kärrberg, náš globálny riaditeľ pre oblasť udržateľnosti. „Do roku 2025 chceme znížiť celkové emisie CO2 na vozidlo o 40 percent v porovnaní s úrovňou v roku 2018, a to prostredníctvom 50-percentného zníženia celkových emisií z výfukových plynov a 25-percentného zníženia emisií z našich prevádzok, získavania surovín a dodávateľského reťazca – to všetko na ceste k dosiahnutiu našej ambície stať sa do roku 2040 klimaticky neutrálnou spoločnosťou.“
Ako sa nám teda podarilo znížiť uhlíkovú stopu modelu Volvo EX30 na 75 percent našich súčasných elektrických modelov? V prvom rade treba pripomenúť, že navrhnúť menšie vozidlo znamená menej materiálu na jeho výrobu. Vzhľadom na to, že hliník a oceľ patria k najväčším prispievateľom k nárastu emisií CO2 súvisiacim s výrobou, práve tu môžeme my a rovnako aj vy, náš zákazník, stav významne zmeniť.
A navyše, hoci sme pri konštrukcii nášho nového malého SUV použili menej ocele a hliníka, viac z neho predstavuje aj recyklovaný obsah. Asi štvrtina všetkého hliníka použitého pri konštrukcii vozidla je recyklovaná, rovnako ako približne 17 percent všetkej ocele použitej pri výrobe modelu Volvo EX30, čím sa ešte významnejšie znížil vplyv týchto materiálov na životné prostredie.
Uvedený prístup pokračuje aj vo vnútri, pretože najudržateľnejším komponentom je ten, ktorý neexistuje. Využitím optimalizácie ako riadiaceho princípu udržateľného dizajnu sa našim konštruktérom podarilo spojiť viacero funkcií vo vnútri modelu Volvo EX30 do jedného komponentu. Tým sa znížil počet dielov potrebných vo vnútri bez toho, aby to ohrozilo funkčnosť.
Materiál, ktorý sme použili pre Volvo EX30, je ďalším prispievateľom k udržateľnejšiemu spôsobu výroby nových automobilov. Spomedzi všetkých plastov vo vozidle, od vnútorných komponentov až po vonkajšie nárazníky, je asi 17 percent recyklovaných – čo je doposiaľ najvyššie percento, aké sme použili v akomkoľvek vozidle.
Ďalšou kľúčovou oblasťou pre znižovanie emisií je výrobný a dodávateľský reťazec, napríklad prostredníctvom dodávok čistej energie. Volvo EX30 sa bude vyrábať v závode, ktorý využíva na svoju prevádzku vysokú úroveň klimaticky neutrálnej energie, vrátane 100 percent klimaticky neutrálnej elektrickej energie.
Pokiaľ ide o dodávateľský reťazec, pri tomto vozidle sme spolupracovali s našimi dodávateľmi 1. úrovne a 95 percent z nich sa zaviazalo, že do roku 2025 dosiahnu stav, keď budú vo svojej výrobe využívať 100 percent energie z obnoviteľných zdrojov – a mnohí z nich už tento stav dosiahla. To odráža naše ambície znižovať emisie nielen v našich vlastných prevádzkach, ale podnecovať k tomu aj partnerov v našom širšom dodávateľskom reťazci.
Výrobný proces modelu Volvo EX30 sa tiež v mnohých smeroch zefektívnil. To znamená, že miera využitia materiálov v lisovaných dieloch karosérie počas výroby bola v prípade tohto vozidla jednou z najvyšších.
A keďže pokračujeme v riešení problému sledovateľnosti materiálov, najmä pri výrobe akumulátorov pre modelov Volvo EX30, máme zavedenú technológiu blockchain, ktorá nám pomáha sledovať najdôležitejšie suroviny, medzi ktoré dnes patrí lítium, mangán, kobalt, sľuda, grafit a nikel.
Vo vnútri vozidla používame širokú škálu recyklovaných a obnoviteľných materiálov na sedadlá, palubnú dosku a dvere, ako je napríklad džínsovina, ľan a zmes vlny, ktorá obsahuje aj približne 70 percent recyklovaného polyesteru. Najmä džínsovina je dobrým príkladom toho, ako používať materiály inteligentnejšie a udržateľnejšie.
Na vytvorenie dekoru interiéru z džínsoviny používame vlákna, z ktorých by inak boli odpadové produkty z procesu recyklácie džínsoviny. Keď sa recyklujú džínsy, rozdrvené vlákna sa skrútia do priadze a dlhé vlákna sa navzájom spoja. Krátke vlákna však zvyčajne zostanú ako odpad – a my sme ich zachránili a použili v našej džínsovej dekorácii interiéru.
Toto všetko prispieva k tomu, že vozidlo má takzvaný vplyv výroby na emisie CO2 „od kolísky po kolísku“ v odhadovanom množstve 18 ton. Proces „od kolísky po kolísku“ popisuje vplyv CO2 od ťažby surovín až po nové vozidlo doručené do predajne, čiže ešte predtým, než sa na ňom jazdí. Model EX30 je navrhnutý tak, aby sa na konci svojej životnosti dal na 95 percent opätovne využiť, a to recykláciou materiálov a získaním energie z toho, čo už nie je možné obnoviť.
Stručne povedané, Volvo EX30 vám ako zákazníkovi poskytuje väčší priestor na zmenšenie veľkosti a zníženie vašej osobnej uhlíkovej stopy bez toho, aby ste museli robiť ústupky v oblasti bezpečnosti, komfortu jazdy alebo pohodlia. To je výhodné pre vás ako vodiča a menej škodlivé pre životné prostredie.
Nové Volvo EX30 bude odhalené 7. júna a v rovnaký deň ho bude možné objednať alebo predobjednať na vybraných trhoch.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies