Jeho hlavnou úlohou je znížiť emisie škodlivých plynných znečisťujúcich látok z motorových vozidiel. V tomto článku sa pozrieme na to, čo presne EGR ventil robí, ako funguje a aký má vplyv na výkon motora a životné prostredie.
EGR ventil je skratka pre Exhaust Gas Recirculation, čo v preklade znamená recirkulácia výfukových plynov. Je to súčasť moderných spaľovacích motorov, najmä naftových, ale aj niektorých benzínových. Jeho úlohou je recirkulovať určitú časť výfukových plynov späť do sacieho potrubia. To má za následok zníženie emisií oxidov dusíka (NOx), ktoré sú škodlivými látkami vznikajúcimi pri spaľovaní paliva.
História EGR ventilu sa začala v 60. rokoch 20. storočia. V tom čase sa vedci začali zaoberať problémom emisií oxidov dusíka (NOx) z automobilových motorov. NOx sú škodlivé látky, ktoré prispievajú k vzniku smogu a kyslých dažďov.
Prvý EGR ventil bol vyvinutý v roku 1967 spoločnosťou General Motors. Tento ventil bol mechanicky ovládaný a bol umiestnený v sacom potrubí motora. Ventil sa otvára, keď je motor v chode, a umožňuje, aby sa do sacieho potrubia dostali výfukové plyny.
V 70. rokoch 20. storočia sa EGR ventily začali používať v sériových automobiloch. Prvé EGR ventily boli však nespoľahlivé a často spôsobovali poruchy motora.
V 80. rokoch 20. storočia sa EGR ventily začali ďalej vyvíjať. Ventily sa stali spoľahlivejšími a boli vybavené elektronickým ovládaním.
V súčasnosti sú EGR ventily povinnou súčasťou mnohých automobilových motorov. EGR ventily pomáhajú znižovať emisie NOx a prispievajú k ochrane životného prostredia.
Funkcia EGR ventilu je recirkulácia určitej časti výfukových plynov späť do sacieho potrubia. To má za následok zníženie emisií oxidov dusíka (NOx), ktoré sú škodlivými látkami vznikajúcimi pri spaľovaní paliva.
EGR ventil je umiestnený medzi výfukovým a sacím potrubím. Otvára sa a zatvára v závislosti od prevádzkových podmienok motora. Keď je EGR ventil otvorený, určitá časť výfukových plynov sa vracia späť do sacieho potrubia. Tieto výfukové plyny sú už raz spálené, takže obsahujú dusík, ktorý sa pri ďalšom spaľovaní s kyslíkom z atmosféry premení na oxidy dusíka.
Oxidy dusíka sú škodlivými látkami, ktoré prispievajú k vzniku smogu a kyslých dažďov. Zníženie emisií NOx je preto dôležitým krokom k ochrane životného prostredia.
EGR ventil pomáha znižovať emisie NOx tým, že znižuje množstvo kyslíka v spaľovacej komore. Keď je v spaľovacej komore menej kyslíka, dochádza k nižšej teplote spaľovania. Pri nižšej teplote spaľovania sa tvorí menej oxidov dusíka.
EGR ventil je umiestnený medzi výfukovým a sacím potrubím. Otvára sa a zatvára v závislosti od prevádzkových podmienok motora. Keď je EGR ventil otvorený, určitá časť výfukových plynov sa vracia späť do sacieho potrubia. Tieto výfukové plyny sú už raz spalené, takže obsahujú dusík, ktorý sa pri ďalšom spaľovaní s kyslíkom z atmosféry premení na oxidy dusíka.
Mechanické ovládanie EGR ventilu sa používa v starších motoroch. Ventil je ovládaný podtlakom alebo vákuom z vákuovej pumpy. Keď sa motor rozbieha, podtlak v sacom potrubí je vysoký a EGR ventil je zatvorený. Keď motor dosiahne prevádzkovú teplotu, podtlak v sacom potrubí klesne a EGR ventil sa začne otvárať.
Elektrické ovládanie EGR ventilu sa používa v moderných motoroch. Ventil je ovládaný elektrickým signálom z riadiacej jednotky motora. Riadiaca jednotka motora riadi otvorenie alebo zatvorenie EGR ventilu v závislosti od prevádzkových podmienok motora.
EGR ventil pomáha znižovať emisie oxidov dusíka (NOx) tým, že znižuje množstvo kyslíka v spaľovacej komore. Keď je v spaľovacej komore menej kyslíka, dochádza k nižšej teplote spaľovania. Pri nižšej teplote spaľovania sa tvorí menej oxidov dusíka.
EGR ventil môže spôsobovať problémy z dvoch hlavných dôvodov:
EGR ventil je vystavený výfukovým plynom, ktoré obsahujú sadze a iné usadeniny. Tieto usadeniny sa môžu časom hromadiť na ventile a spôsobiť jeho upchatie. Upchatý EGR ventil môže znížiť účinnosť recirkulácie výfukových plynov a spôsobiť zvýšenie emisií NOx.
EGR ventil môže byť poškodený aj v dôsledku nadmerného zahrievania alebo mechanického poškodenia. Poškodený EGR ventil môže úplne prestať fungovať, čo môže viesť k rôznym problémom s motorom, ako je napríklad nerovnomerný chod motora, strata výkonu alebo zvýšená spotreba paliva.
Tu sú niektoré konkrétne problémy, ktoré môžu byť spôsobené EGR ventilom:
Ak máte podozrenie, že váš EGR ventil je poškodený, je najlepšie, aby ste ho nechali skontrolovať odborníkom v servisoch FINAL-CDservisoch FINAL-CD.
EGR ventil má niekoľko výhod, ktoré prispievajú k ochrane životného prostredia a zlepšeniu výkonu motora.
Medzi výhody použitia EGR ventilu patria:
EGR ventil je dôležitou súčasťou moderných automobilových motorov. EGR ventily pomáhajú znižovať emisie škodlivých látok a prispievajú k ochrane životného prostredia.
Cena EGR ventilu sa môže líšiť v závislosti od typu vozidla, výrobcu a modelu. Cena nového EGR ventilu sa zvyčajne pohybuje od 40 € do 289 €.
Cena EGR ventilu môže byť ovplyvnená nasledujúcimi faktormi:
Ak potrebujete vymeniť EGR ventil, je najlepšie poradiť sa s odborníkom na opravu automobilov. Odborník vám pomôže vybrať vhodný EGR ventil a vykoná výmenu.
Ak dodržíte tieto tipy, môžete predĺžiť životnosť EGR ventilu a predísť jeho poruche.
Priemerná životnosť EGR ventilu je približne 50 000 až 100 000 kilometrov. To však môže byť ovplyvnené faktormi uvedenými vyššie.
EGR ventil sa nachádza v nasledujúcich typoch motorov:
EGR ventily sa tiež môžu používať v benzínových motoroch s preplňovaním turbodúchadlom. V týchto motoroch sa používajú na zníženie emisií oxidov dusíka a na zlepšenie výkonu motora pri nízkych otáčkach.
EGR ventil sa zvyčajne nachádza medzi výfukovým a sacím potrubím. Môže byť však umiestnený aj v iných častiach motora, napríklad v hlave valcov alebo v bloku motora.
V dieselových motoroch sa EGR ventil zvyčajne nachádza v blízkosti hlavy valcov. V benzínových motoroch sa EGR ventil môže nachádzať v rôznych miestach, v závislosti od typu motora a výrobcu.
Napríklad v benzínových motoroch s priamym vstrekovaním paliva sa EGR ventil môže nachádzať v sacom potrubí alebo v hlave valcov. V benzínových motoroch s preplňovaním turbodúchadlom sa EGR ventil môže nachádzať v blízkosti turbodúchadla.
Ak chcete nájsť EGR ventil vo svojom vozidle, môžete sa poradiť s príručkou k vozidlu alebo s odborníkom na opravu automobilov.
Tu je niekoľko tipov, ako nájsť EGR ventil vo vašom vozidle:
EGR ventil má zvyčajne tvar valca alebo kužeľa. Je vyrobený z kovu, napríklad z hliníka alebo ocele. Na tele ventilu sa nachádza klapka, ktorá reguluje prietok výfukových plynov do sacieho potrubia.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies